Liquorventrikeldruckmessung mit Mikrokatheter und druckkontrollierte externe Liquordrainage.

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  • Author(s): Richard, K.
  • Source:
    Acta Neurochirurgica; 1977, Vol. 38 Issue 1/2, p73-87, 15p
  • Additional Information
    • Alternate Title:
      Ventricular fluid pressure measurement by microcatheter and pressure-controlled external fluid drainage. (English)
    • Abstract:
      Long term control of ventricular fluid pressure by means of a ventricular catheter offers the advantage of pressure-controlled external fluid drainage, especially in patients with space-occupying processes which lead to acute disturbances of the fluid circulation. In a measuring system with the possibility of drainage it is advisable to measure the VFP with a microcatheter. The microcatheter is introduced through the drainage catheter. Both catheters are placed in the anterior part of a lateral ventricle. Communication between the drainage system and the transducer is avoided. There is no necessity for frequent disinfection or changing of parts of the system during long term control of the patient. Any occlusion of the drainage system can be recognized immediately because the measuring procedure will not be interrupted by such an occlusion. In 201 patients the ventricular fluid pressure was recorded by the microcatheter method for a total of 1086 days. The infection rate was under 1%. With simultaneous external fluid drainage it rose to 2.2%. For patients with space-occupying processes of the posterior as a cranial fossa external drainage is recommended for 5-10 days postoperatively as a precaution against rises in CSF pressure. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
    • Abstract:
      Die Langzeitüberwachung des Liquorventrikeldruckes (= VFP) mit einem Ventrikelkatheter bietet für die Patienten mit raumfordernden Prozessen, die akut zu einer Störung der Liquorzirkulation führen, u. a. den Vorteil einer druckkontrollierbaren externen Liquordrainage. In einem Meßsystem mit Möglichkeit zur Liquordrainage empfiehlt es sich, den VFP mit einem Mikrokatheter zu messen. Der Mikro-Meßkatheter wird in den Drainage-Katheter eingeführt. Beide Katheter - Drainage-Katheter und Mikro-Meßkatheter - liegen zusammen im Frontalhorn. Dadurch wird eine Kommunikation von Drainageweg und Druckwandler vermieden und es entfällt die Notwendigkeit einer häufigen Desinfektion bzw. eines Auswechselns der Systemteile während einer längerdauernden Überwachung des Patienten. Eine Okklusion des Drainageweges wird alarmiert, da der Meßvorgang nicht unterbrochen wird. Bei 201 Patienten wurde der Ventrikelliquordruck an insgesamt 1086 Tagen mit der Mikrokathetertechnik registriert. Die Infektionsrate lag unter 1%. Sie erhöhte sich auf 2,2% bei gleichzeitiger äußerer Liquordrainage. Für die Patienten mit raumfordernden Prozessen der hinteren Schädelgrube empfiehlt sich zur Abschirmung gegen postoperative Liquordrucksteigerungen eine 5- bis 10tägige druckkontrollierte externe Liquordrainage. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
    • Abstract:
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