Dreidimensionale Mammabiopsie und Chirurgie. (German)

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  • Additional Information
    • Abstract:
      For the histological verification of suspicious non-palpable small breast tumors, the three-dimensional breast biopsy applied as cylindrical extirpation using the ABBI system is the optimal solution at present. Because of the possibility of performing mammography during the operation, errors of localization can be corrected and incorrect incisions avoided. Taking the three radiomorphologically leading symptoms into consideration – suspicious microcalcification, focal shadow and structural irregularity – it can be stated that the digital mammography of the ABBI system is more sensitive than the conventional one for detecting microcalcification, but focal shadow and structural irregularity are detected less well by digital technique. These structures should be preoperatively marked by using sonography. After the complete removal of suspicious microcalcification checked by digital mammography during the operation, residual tumor might be found in a second excision when histologically invasive or intraductal tumor terminations reach the excision margin (R1 resection). Thirteen invasive and 8 intraductal carcinomas were found in 80 cases of cylindrical extirpation using the ABBI system. In 7 procedures carried out to exclude an in-breast recurrence, 3 intraductal carcinomas and 1 invasive carcinoma were observed. In 8 of 12 invasive carcinomas and in 1 of 5 intraductal carcinomas, breast-conserving therapy was indicated. Two cases of invasive carcinoma fulfilled the criteria applied (minimal tumor-free margin > 2 mm, no extensive intraductal component) to use the ABBI cylinder as lumpectomy without a second excision to follow. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
    • Abstract:
      Die dreidimensionale Mammabiopsie als Zylinderexstirpation mit dem ABBI-System (ABBI = „advanced breast biopsy instrumentation“) ist die zur Zeit optimale Lösung zur histologischen Abklärung suspekter, nicht palpabler, kleiner Mammatumoren. Durch die intraoperative Mammographiemöglichkeit lassen sich Lokalisationsfehler korrigieren und somit sind Incisionsfehler vermeidbar. Betrachtet man dabei die drei röntgenmorphologischen Leitsymptome suspekter Mikrokalk, Herdschatten und Strukturunregelmäßigkeit, so ist beim Mikrokalk die digitale Mammographie des ABBI-Systems gegenüber der konventionellen Mammographie sensitiver, jedoch sind die sog. Herdschatten und die Strukturunregelmäßigkeiten bei der digitalen Technik schlechter sichtbar. Diese Strukturen sollten möglichst präoperativ sonographisch gestützt markiert werden. Auch wenn nach der Zylinderexstirpation bei der intraoperativen digitalen Mammographiekontrolle der suspekte Mikrokalk vollständig entfernt wurde, ist nach einer histologischen R1-Resektion (invasive oder intraduktale Tumorausläufer erreichen den Resektionsrand) ein Tumorrest im Nachresektat möglich. Bei 80 durchgeführten Zylinderexstirpationen mit dem ABBI-System fanden wir 13 invasive und 8 intraduktale Carcinome. Drei intradukatale und ein invasives Carcinom wurden in den 7 Fällen zum Ausschluß eines In-Brust-Rezidivs beobachtet. Bei 8 von den 12 invasiven Carcinomen und bei einem von den 5 intraduktalen Carcinomen bestand die Indikation zur Brusterhaltung. Dabei war nach unseren Kriterien bei 2 invasiven Carcinomen (minimaler freier Tumorrand > 2 mm und keine extensive intraduktale Komponente) bereits der ABBI-Zylinder im Sinne der Lumpektomie ausreichend und es erfolgte keine Nachresektion. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
    • Abstract:
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