[What is proven in the treatment of systemic lupus erythematosus?]

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  • Author(s): Gödecke V;Gödecke V; Witte T; Witte T
  • Source:
    Zeitschrift fur Rheumatologie [Z Rheumatol] 2024 Aug; Vol. 83 (6), pp. 439-446.
  • Publication Type:
    Journal Article; Review
  • Language:
    German
  • Additional Information
    • Transliterated Title:
      Was ist gesichert in der Therapie des systemischen Lupus erythematodes?
    • Source:
      Publisher: Springer Country of Publication: Germany NLM ID: 0414162 Publication Model: Print Cited Medium: Internet ISSN: 1435-1250 (Electronic) Linking ISSN: 03401855 NLM ISO Abbreviation: Z Rheumatol Subsets: MEDLINE
    • Publication Information:
      Publication: 2006- : Heidelberg : Springer
      Original Publication: Darmstadt, Steinkopff.
    • Subject Terms:
    • Abstract:
      Systemic lupus erythematosus (SLE) is an autoimmune disease with variable clinical presentation and organ involvement. Early diagnosis and rapid achievement of low disease activity or remission reduces organ damage and improves prognosis. Therapeutic principles can be divided into so-called basic measures and immunosuppressive treatment. Novel drugs have been developed in recent years, with new classes of agents being added for the treatment of SLE. These include biologic therapies and approved therapeutic options for the treatment of lupus nephritis. In light of improved treatment options, good disease control can now frequently be achieved; with savings on glucocorticoids, combination therapies are increasingly being used. Of great importance is the consistent use of basic measures, which include the use of hydroxychloroquine, optimization of cardiovascular risk factors, UV protection, bone-protective measures, and the implementation of vaccinations. In the treatment of lupus nephritis, conservative therapeutic measures for nephroprotection play a crucial role in renal prognosis. Finally, non-pharmacological therapy options such as exercise therapy are of great importance for improving quality of life.
      (© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.)
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    • Contributed Indexing:
      Keywords: Biological therapy; Glucocorticoids; Hydroxychloroquine; Lupus nephritis; Systemic lupus erythematosus/basic treatment measures
      Local Abstract: [Publisher, German] Der systemische Lupus erythematodes (SLE) ist eine Autoimmunerkrankung mit variabler klinischer Präsentation und Organbeteiligung. Eine frühzeitige Diagnose sowie das zügige Erreichen einer niedrigen Krankheitsaktivität oder Remission reduzieren Organschäden und verbessern die Prognose. Die Behandlungsansätze lassen sich unterteilen in sogenannte Basismaßnahmen und die immunsuppressiven Therapien. Die medikamentösen Therapieoptionen wurden in den letzten Jahren grundlegend erweitert, dabei sind neue Wirkstoffklassen für die Therapie des SLE hinzugekommen. Dies schließt Biologikatherapien und zugelassene Therapieoptionen für die Behandlung der Lupusnephritis ein. Aufgrund verbesserter Behandlungsmöglichkeiten kann unter Einsparung von Glukokortikoiden häufig eine gute Krankheitskontrolle erreicht werden, dabei kommen zunehmend Kombinationstherapien zum Einsatz. Von großer Wichtigkeit ist der konsequente Einsatz der Basismaßnahmen, hierzu zählen der Einsatz von Hydroxychloroquin, die Optimierung der kardiovaskulären Risikofaktoren, ein Schutz vor ultravioletter Strahlung, knochenprotektive Maßnahmen und die Durchführung der Schutzimpfungen. In der Behandlung der Lupusnephritis spielen konservative Therapiemaßnahmen zur Nephroprotektion eine entscheidende Rolle für die renale Prognose. Hinsichtlich einer Verbesserung der Lebensqualität haben auch nichtpharmakologische Therapieoptionen wie die Bewegungstherapie eine große Bedeutung.
    • Accession Number:
      0 (Immunosuppressive Agents)
      4QWG6N8QKH (Hydroxychloroquine)
      0 (Antirheumatic Agents)
      0 (Glucocorticoids)
    • Publication Date:
      Date Created: 20240722 Date Completed: 20240813 Latest Revision: 20240813
    • Publication Date:
      20240813
    • Accession Number:
      10.1007/s00393-024-01551-6
    • Accession Number:
      39037548