[Cardiovascular diseases in Switzerland - Prevalence and care].

Item request has been placed! ×
Item request cannot be made. ×
loading   Processing Request
  • Additional Information
    • Transliterated Title:
      Kardiovaskuläre Erkrankungen in der Schweiz – Prävalenz und Versorgung.
    • Source:
      Publisher: Aerzteverlag medinfo AG Country of Publication: Switzerland NLM ID: 101468093 Publication Model: Print Cited Medium: Print ISSN: 1661-8157 (Print) Linking ISSN: 16618157 NLM ISO Abbreviation: Praxis (Bern 1994) Subsets: MEDLINE
    • Publication Information:
      Publication: 2023- : Erlenbach : Aerzteverlag medinfo AG
      Original Publication: Bern : Hallwag
    • Subject Terms:
    • Abstract:
      Introduction: Cardiovascular diseases (CVD) represent a significant health problem worldwide and in Switzerland. Despite preventive measures and advances in treatment, cardiovascular diseases still lead to a significant number of hospitalizations in Switzerland (133 000 in 2021) and are for responsible for almost 1/3 of all deaths (19 600 in 2021). Emergency care for acute cardiovascular events now has a very high standard in Switzerland compared to other countries. However, there is a large discrepancy between evidence and daily practice (evidence-performance gap) in cardiovascular risk factor control, because a large percentage of patients do not achieve the goals of the guideline recommendations: 55% of hypertensives, 81% of patients with elevated LDL cholesterol and 44% of diabetics. In addition, 21% of people in Switzerland currently smoke, 42% are considered obese and 24% of people are sedentary. Therefore, primary and secondary prevention offers great potential for reducing the morbidity and mortality of cardiovascular diseases. Sub-optimal control of cardiovascular risk factors leads to preventable cardiovascular events and associated economic costs. Thus, cardiovascular diseases not only affect life expectancy, but also influence the years with reduced quality of life (disability-adjusted life years, DALY). In Switzerland, the main risk factors of cardiovascular diseases lead to a loss of 311 332 DALYs in total, 45 454 DALYs lost by hypertension, 64 445 DALYs lost due to hyperlipidema, 24 283 DALYs due to diabetes mellitus, 47 639 DALYs due to smoking, 21 170 DALYs lost by obesity)and 4 669 DALYs lost due to a lack of exercise. Assuming that one DALY is associated with a socioeconomic burden of CHF 99 417, the total socioeconomic cost of all cardiovascular diseases is 4% of gross domestic product (GDP). Furthermore, cardiovascular diseases caused a cost burden of CHF 27,8 billion in direct and indirect healthcare costs in 2021. Keywords: Cardiovascular diseases, hypertension, risk factors, prevention, healthcare costs, DALY, mortality.
      Competing Interests: Das vorliegende Paper ist im Rahmen des von Novartis unterstützten Projektes «Take action» entstanden, das darauf abzielt, die Versorgung von kardiovaskulären Risikopatient/-innen zu verbessern, und von Frau Dr. Agnès Bachofner geleitet wird. Novartis hat auf den Inhalt keinen Einfluss genommen.
      (© 2024 Aerzteverlag medinfo AG.)
    • Contributed Indexing:
      Local Abstract: [Publisher, German] Kardiovaskuläre Erkrankungen in der Schweiz – Prävalenz und Versorgung. [Publisher, German] Zusammenfassung: Kardiovaskuläre Erkrankungen (cardiovascular diseases, CVD) stellen weltweit und in der Schweiz ein erhebliches Gesundheitsproblem dar. Trotz präventiver Massnahmen und Fortschritten in der Behandlung führen kardiovaskuläre Erkrankungen in der Schweiz immer noch zu einer beträchtlichen Zahl von Hospitalisierungen (133 000 in 2021) und sind für fast 1/3 aller Todesfälle (19 600 in 2021) verantwortlich. Die Notfallversorgung akuter kardiovaskulärer Ereignisse weist heute in der Schweiz im Vergleich zum Ausland einen sehr hohen Standard auf. Doch es besteht eine grosse Diskrepanz aus Evidenz und täglicher Praxis (Evidence-Performance-Gap) in der kardiovaskulären Risikofaktorkontrolle, denn ein grosser Prozentsatz der Patient/-innen erreicht die jeweiligen Ziele der Leitlinienempfehlungen nicht: 55 % der Hypertoniker, 81 % der Patient/-innen mit erhöhtem LDL-Cholesterin und 44 % der Diabetiker. Darüber hinaus rauchen in der Schweiz aktuell 21 %, 42 % gelten als adipös und 24 % der Menschen weisen einen Bewegungsmangel auf. Daher bietet die Primär- und Sekundärprävention ein grosses Potenzial zur Senkung der Morbidität und Mortalität von kardiovaskulären Erkrankungen. Eine suboptimale Kontrolle der kardiovaskulären Risikofaktoren führt zu vermeidbaren kardiovaskulären Ereignissen und den damit verbundenen wirtschaftlichen Kosten. Somit wirken sich kardiovaskuläre Erkrankungen nicht nur auf die Lebenserwartung aus, sondern beeinflussen auch die Jahre mit verminderter Lebensqualität (disability-adjusted life years, DALY). In der Schweiz führen die nicht kontrollierten Hauptrisikofaktoren von kardiovaskulären Erkrankungen zu einem Verlust von 311 332 DALYs, wovon 45 454 DALYs auf die Hypertonie entfallen, 64 445 DALYs auf die Hypercholesterinämie, 24 283 DALYs auf den Diabetes mellitus, 47 639 DALYs auf Rauchen, 21 170 DALYs auf Adipositas und 4 669 DALYs auf Bewegungsmangel. Unter der Annahme, dass ein DALY mit einer sozioökonomischen Belastung von CHF 99 417 assoziiert ist, beträgt der gesamte sozioökonomische Schaden aller kardiovaskulären Erkrankungen 4 % des Bruttoinlandsprodukts (BIP). Des Weiteren verursachten kardiovaskuläre Erkrankungen im Jahre 2021 eine Kostenbelastung von CHF 27,8 Milliarden durch direkte und indirekte Gesundheitskosten. Schlüsselwörter: kardiovaskuläre Erkrankungen, Hypertonie, Risikofaktoren, Prävention, Gesundheitskosten, DALY, Mortalität. [Publisher, French] Les maladies cardio-vasculaires en Suisse – Prévalence et prise en charge. [Publisher, French] Résumé: Les maladies cardiovasculaires (cardiovascular diseases, CVD) représentent un problème de santé majeur dans le monde et en Suisse. Malgré les mesures préventives et les progrès thérapeutiques, les maladies cardiovasculaires entraînent encore un nombre important d‘hospitalisations en Suisse (133 000 en 2021) et sont responsables de près d‘un tiers des décès (19 600 en 2021). Les soins d‘urgence en cas d‘accidents cardiovasculaires aigus sont désormais d‘un niveau très élevé en Suisse par rapport à d‘autres pays. Cependant en matière de contrôle des facteurs de risque cardiovasculaire, il existe un écart important entre les guidelines et la pratique quotidienne (Evidence performance Gap). En effet un pourcentage élevé de patients: (55 % des patients hypertendus, 81 % des patients avec un cholestérol LDL élevé et 44% des diabétiques) n‘atteignent pas les objectifs thérapeutiques tels que publiés dans les recommandations. Par ailleurs, 21% des Suisses fument actuellement, 42% sont en surpoids et 24% des personnes ne font pas assez d’activité physique. La prévention primaire et secondaire offre un grand potentiel pour réduire la morbidité et la mortalité liées aux maladies cardiovasculaires. Un contrôle sous-optimal des facteurs de risque cardiovasculaire conduit à des événements cardiovasculaires évitables et entraine des coûts économiques. Ainsi, les maladies cardiovasculaires affectent non seulement l’espérance de vie, mais réduisent également la qualité de vie (mesurable en disability-adjusted life years, DALY). En Suisse, les principaux facteurs de risque de maladies cardiovasculaires entraînent une perte de 311 332 en total, 45 454 DALY causé par hypertension, 64 445 DALY par hypercholestérolémie, 24 283 DALY par diabète mellitus, 47 39 DALY par tabagisme, 21 170 DALY par surpoids et 4 669 DALY par manque d‘exercice. En considérant qu’une DALY est associée à un fardeau socio-économique de CHF 99 417 le coût socio-économique total des maladies cardiovasculaires s’élève à 4 % du produit intérieur brut (PIB). En outre, les maladies cardiovasculaires ont entraîné en 2021 une charge de 27,8 milliards de francs en coûts de santé directs et indirects. Mots-clés: Maladies cardiovasculaires, hypertension, facteurs de risque, prévention, coûts de la santé, DALY, mortalité.
    • Publication Date:
      Date Created: 20240424 Date Completed: 20240424 Latest Revision: 20240625
    • Publication Date:
      20240625
    • Accession Number:
      38655730