[Evaluation of the "TeleCOVID Hesse" project after 1 year in operation].

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  • Additional Information
    • Transliterated Title:
      Evaluation des Projekts „TeleCOVID Hessen“ nach einjährigem Betrieb.
    • Source:
      Publisher: Springer Medizin Country of Publication: Germany NLM ID: 9918384886806676 Publication Model: Print-Electronic Cited Medium: Internet ISSN: 2731-6866 (Electronic) Linking ISSN: 27316858 NLM ISO Abbreviation: Anaesthesiologie Subsets: MEDLINE
    • Publication Information:
      Original Publication: [Heidelberg, Germany] : Springer Medizin, [2022]-
    • Subject Terms:
    • Abstract:
      Background: The SARS-CoV‑2 pandemic posed unexpected challenges for hospitals worldwide and in addition to the supply emergency, simultaneously caused a high pressure to innovate. Due to the high number of cases of COVID-19 patients requiring intensive care, structured networking of hospitals gained particular importance. The tele-ICU communication platform TeleCOVID was developed to improve the quality of intensive care both by enabling teleconsultations and by supporting patient transfers.
      Objective: The present study aimed to survey user experiences with TeleCOVID. The study investigated the extent to which the app is used, the user experiences of the participating hospitals, and the resulting implications for the further development of the telemedicine application.
      Material and Methods: A user survey was conducted in May 2022 using an online questionnaire. The survey contained both closed and open questions with a free text field. It was sent via the Hessian Ministry of Social Affairs and Integration (HMSI). All 135 hospitals in Hesse were contacted by e‑mail and invited to participate in the study. The results of the closed questions were analyzed using descriptive statistics, and the results of the open questions were clustered and thematically summarized using qualitative content analysis.
      Results: The study showed that TeleCOVID was used primarily for transfer requests, followed by the need for a treatment consultation without a transfer request. Most often, ECMO treatment or treatment in a hospital of a higher care level was required. The content analysis showed that users particularly rated the possibility of a data protection-compliant and structured transfer of patient data as advantageous. It is also worth mentioning that in almost 25% of the cases a transfer of patients could be prevented by TeleCOVID. Disadvantages frequently mentioned by respondents were the lack of connection to the electronic hospital information system, the increased time required for the registration process, and the poor primary accessibility of contact persons.
      Conclusion: In a further development of the application the connection to the electronic hospital information system should be considered particularly urgent. In addition, the time expenditure should be reduced by a simplified login process. Due to interface barriers, an alternative data infrastructure would also be conceivable to create interoperability. The introduction of a web client could also increase usability. The main beneficiaries of hospital networking are physicians and patients in a context associated with a high workload and specific medical issues. Continuation and expansion of the app to intensive care medicine and beyond are therefore recommended. In further studies on the project, personal interviews with decision makers could be useful to conduct a more targeted needs analysis.
      (© 2023. The Author(s).)
    • References:
      Risch BM, Graf J, Sydow S, Jung H‑G (2022) Die Steuerung der stationären Versorgung in Hessen in der Covid-19-Pandemie. In: Krankenhaus-Report 2022. Springer, Berlin, Heidelberg, S 193–206. (PMID: 10.1007/978-3-662-64685-4_10)
      Hoffmann F, Starke F, Khaladj N (2020) Was haben wir aus der SARS-CoV-2-Pandemie gelernt? Implikationen für die Notfallversorgung am Beispiel des Versorgungsgebietes Darmstadt. Qualitätsmonitor. https://doi.org/10.32745/9783954665860-1.13. (PMID: 10.32745/9783954665860-1.13)
      Deutsches Krankenhausinstitut e. V. (2022) Projektbericht: Vergütung von zwischen Krankenhäusern erbrachten telekonsiliarärztlichen Leistungen.
      Grahlmann A (2022) Weiterentwicklung der App „TeleCOVID Hessen“ zu „TeleIntensivmedizin“, Exploration weiterer Situationen oder Krankheitsbilder für den Einsatz der App „TeleCOVID Hessen“ und Erarbeitung notwendiger Anpassungen. Gesundheitswirtschaft AHd.
      Klauber J, Wasem J, Beivers A, Mostert C (2022) Krankenhaus-Report 2022: Patientenversorgung während der Pandemie. Springer, Berlin Heidelberg. (PMID: 10.1007/978-3-662-64685-4)
      Hessisches Ministerium für Soziales und Integration (2021) Allgemeinverfügung TeleCOVID unterzeichnete Fassung.
      Muellenbach R, Risch B, Günther C, Albert M, Klose M, Zacharowski K (2021) Neue Wege der digitalen Vernetzung von hessischen Kliniken während der Coronavirus-Pandemie – TeleCOVID Hessen App. Hess Arztebl 6:360–362.
      Hessisches Ministerium für Soziales und Integration (2022) Fortsetzung und Evaluation des Projektes TeleCOVID Hessen. Contract No.: 2022–127934.
      Hessische Krankenhausgesellschaft e. V. (2022) Rundschreiben 357/2022.
      Boyatzis RE (1998) Transforming qualitative information: thematic analysis and code development. SAGE.
      Lebreton G (2021) ICU: ECMO-Einsatz bei Patienten mit SARS-CoV-2-Infektion. J Club AINS 10(3):144. https://doi.org/10.1055/a-1539-4796. (PMID: 10.1055/a-1539-4796)
      Dohmen S, Benstoem C, Lemmen S (2021) Messbarer Patientennutzen durch ein intensivmedizinisches digitales Versorgungsnetzwerk für COVID-19-Patienten in der Vorstufe des Virtuellen Krankenhauses Nordrhein-Westfalen. Anasth Intensivmed 62:431–440.
      Hoffmann F, Meister S (2022) Digitale Transformation – Basis für neue Meilensteine. Führen Wirtsch Krankenh 6:78–579.
    • Contributed Indexing:
      Keywords: COVID-19; Intensive care; Pandemic; Telemedicine; Video consultation
      Local Abstract: [Publisher, German] HINTERGRUND: Die hohe Fallzahl von intensivpflichtigen COVID-19-Patienten konfrontierte Krankenhäuser weltweit mit unerwarteten Herausforderungen. Dadurch gewann die strukturierte Vernetzung von Krankenhäusern eine besondere Bedeutung. Die teleintensivmedizinische Konsil- und Austauschplattform TeleCOVID wurde entwickelt, um die intensivmedizinische Versorgungsqualität zu verbessern. [Publisher, German] Ziel der vorliegenden Studie war die Erhebung des Nutzungsverhaltens und der Nutzererfahrung der Anwender von TeleCOVID. Zusätzlich wurde untersucht, welche Implikationen sich für die Weiterentwicklung der telemedizinischen Anwendung ergeben. [Publisher, German] Im Mai 2022 wurde eine Anwenderbefragung mittels eines Online-Fragebogens durchgeführt. Die Distribution erfolgte über das Hessische Ministerium für Soziales und Integration (HMSI). Dabei wurden alle 135 Krankenhäuser Hessens per E‑Mail angeschrieben und zur Teilnahme an der Studie eingeladen. [Publisher, German] Die Studie hat gezeigt, dass TeleCOVID hauptsächlich für Verlegungsanfragen genutzt wurde, gefolgt vom Bedarf einer Therapiebesprechung ohne Verlegungsanfrage. Zudem zeigte sich, dass die Anwender besonders die Möglichkeit einer datenschutzkonformen und strukturierten Übermittlung von Patientendaten als vorteilhaft bewerten. Die fehlende Anbindung an das Krankenhausinformationssystem (KIS), der erhöhte Zeitaufwand durch den Log-in-Prozess sowie die eingeschränkte Primärerreichbarkeit der Ansprechpartner wurden kritisiert. [Publisher, German] Bei einer Weiterentwicklung der App sollten die Anbindung an das Krankenhausinformationssystem sowie eine Reduktion des Zeitaufwands bei der Anwendung erfolgen. Weiterhin sollten eine interoperable Dateninfrastruktur und die Einführung eines Webclient angestrebt werden. Eine Weiterführung und Ausweitung der App auf andere Indikationsbereiche ist empfehlenswert.
    • Publication Date:
      Date Created: 20230317 Date Completed: 20230523 Latest Revision: 20231017
    • Publication Date:
      20231215
    • Accession Number:
      PMC10022556
    • Accession Number:
      10.1007/s00101-023-01269-1
    • Accession Number:
      36930266